Tijdens de groei van de economie in de 20e eeuw begonnen bedrijven hun innovaties te structureren, dit deden ze door speciale onderzoeks- en ontwikkelingsafdelingen op te zetten.
Bedrijfsprocessen werden gestandaardiseerd en innovatie werd een beheerste bedrijfsactiviteit.
Dit leidde tot een gestructureerde benadering van een creatief proces.
Dit proces kenmerkt zich door:
- Enorme budgetten
- Gestandaardiseerde bedrijfsprocessen
- Gecontroleerde toegang tot kennis
Deze benadering van innovatie bracht ons in de 2e helft van de 20e eeuw veel succes.
Echter:
- Het is te duur en vergt teveel middelen
- Het heeft een gebrek aan flexibiliteit
- Het is elitair en insulair
Het systeem was ontwikkeld om te concurreren in relatief stabiele, langzame en voorspelbare wereld van overvloed.
Deze wereld bestaat echter niet langer!!
De zeer complexe en turbulente economische omstandigheden van de huidige tijd vereisen een nieuwe benadering van innovatie en groei. Een benadering die spaarzaam, flexibel en participerend is. Jugaad innovatie legt uit hoe opkomende markten zich als pioniers de kunst van spaarzaam fabriceren hebben eigen gemaakt. Jugaad Innovatie geeft de enorme kracht aan van innovaties door gewone mensen, die zelf dingen aanpakken op een goedkope, snelle en eenvoudig manier.
Met deze principes kunnen westerse bedrijven min of meer hetzelfde doen.
Jugaad Innovatie is gebaseerd op de volgende principes:
- Zoek mogelijkheden bij tegenspoed
- Doe meer met minder
- Flexibel denken en handelen
- Houdt het eenvoudig
- De markt verbreden
- Volg je hart
Enkele voorbeelden:
Toen in 2001het dorp in India waar Mansukh Prajapati woonde door een aardbeving werd vernield kwam hij op het idee om een koelkast te bedenken waar geen elektriciteit voor nodig is.
(in India hebben meer dan 500 miljoen inwoners geen betrouwbare elektriciteit)
Omdat Prajapati pottenbakker was bedacht hij een koelkast van klei, de Mitticool. (Mitti betekend aarde in het Hindi)
De werking is als volgt:
Water uit een ruimte bovenin druppelt langs de zijwanden waardoor de lagere ruimte met het voedsel wordt gekoeld door middel van verdamping. De koelkast verbruikt geen elektriciteit, is geheel biologisch afbreekbaar en produceert geen enkel restmateriaal tijdens zijn levensduur. Een ingenieuze uitvinding!
In 2009 voorzag Ratan Tata, voorzitter van de Tata Group een grote markt voor goedkope auto’s en introduceerde met succes de Nano van 2000 dollar. Hij snoerde hiermee alle sceptici die zijn visie hadden betiteld als een luchtkasteel de mond.
Eind jaren 80 begon Tulsi Tanti in Surat India een textielfabriek. Omdat de energiekosten niet minder dan 40-50 % van de totale kosten bedroegen richtte hij al zijn aandacht op het vinden van een oplossing welke niet afhankelijk was van olie of gas. In 1990 investeerde hij in twee windturbines, nadat hij de eerste investering had terugverdiend kostte hem de brandstof niets meer. Aangezien 44 % van de 1,2 miljard inwoners van India niet is aangesloten op het elektriciteitsnet zag Tanti hierin een enorme uitdaging. In 1995 startte hij Suzlon Energy en is nu de op vier na grootste leverancier van windenergie ter wereld.